BOKA

PRP – Platelet Rich Plasma

Läs merBoka tid

PRP – Platelet Rich Plasma

PRP är ingenting annat än blodplasma med höga koncentrationer av trombocyter, blodplättar, och som innehåller minst 7 olika tillväxtfaktorer.

Normalt blod innehåller bara 6 % blodplättar. PRP innehåller 94 % och är en kraftfull cocktail av tillväxtfaktorer och cytokiner som stimulerar celldelning, uppbyggnad av ny vävnad och accelererar läkning.
Eftersom PRP kommer från patientens eget blod minimeras risken för infektion, allergiska reaktioner och andra sidoeffekter. Den viktigaste försiktighetsåtgärden är att avbryta eventuell behandling med antiinflammatoriska mediciner under tiden som PRP behandlingen pågår.

PRP, som ofta kallas Vampyrmetoden är när PRP används för estetiska behandlingar, en teknik som utnyttjar naturliga resurser sk. tillväxtfaktorer i din egen kropp. Tillväxtfaktorerna stimulerar dina hudceller att förnya sig eller att stamcellerna runt hårsäcken får hårsäcken att vidga sig för att producera ett starkare hårstrå men också öka hårtillväxten.

Din kropp gör hela jobbet och vår roll är bara att omfördela resurser från armvecket till en strategisk plats i ditt ansikte där föryngring och återuppbyggnad är önskvärd. Denna teknik är naturlig och utan tillsatser, snabb och effektiv.

Du kommer att märka hur dina egna tillväxtfaktorer börjar arbeta så snart de kommit på sin nya plats och du kan förvänta dig resultat redan inom en månad.

Vi tar ca 20ml av ditt eget blod. Det går till som när man tar blodprover på vårdcentralen. Blodet samlas i ett slutet kärl och centrifugeras sedan under några minuter. Då får man de röda blodkropparna i botten och plasman med blodplättarna överst. Plasma förflyttas sedan över till en spruta för att injiceras tillbaka i huden eller slussas ner i huden med hjälp av microneedling – Skinpen.

PRP kan användas för att behandla

• Hudföryngring
• Solskadad hud
• Linjer och rynkor
• Pigmentfläckar
• Acneärr
• Bristningar
• Mörka ringar under ögonen
• Håravfall

PRP-behandling görs som enstaka behandling eller en kur på 3 behandlingar med 4-6 veckors mellanrum. Därefter rekommenderas 1 behandling efter 9-12 månader.

Pris

Från 3000 kr per behandling.
Vid kur om 3 behandlingar ges 1000 kr rabatt om hela summan för kur betalas vid första behandlingstillfället.

Kontraindikationer

Infektion i kroppen som behandlas med antibiotika/penicillin
Hudsjukdomar
SLE, porfyri, allergi
Cancer
Blodsjukdomar
Svåra metabola och systemiska sjukdomar
Blödarsjuka
Misstanke om sepsis
Att tänka på innan behandling:
Ta inte Ipren eller Treo 5 dagar innan din behandling (alvedon går bra).
Undvik hälsokost som Omega 3 och rödbetsjuice 1 vecka innan behandling.
Du måste vara feberfri.
Undvik alkohol dagen innan din behandling

Att tänka på efter behandlingen:

• Det är normal att vara rodnad i huden och lätt svullen i 12-24 h
• Låt behandlat område vara i minst 8 h
• Ingen alkohol 24 h
• Undvik hård fysisk träning 24 h
• Undvik varma bad/jacuzzi eller bastu 24 h
• Applicera ej brun-utan-sol 24 h
• Undvik smink i 48 h
• Använd milda hudvårdsprodukter under 5 dagar
• Undvik sol och UV-strålning 2 v

EN KOMPLETT SKÖNHETSKLINIK

Estetiska hudvårdskliniken finns i trevliga, smakfullt inredda lokaler nära torget i Lidköping. Kliniken har den allra modernaste utrustningen och verksamheten samt lokalen är godkänd av miljö-och byggnämnden i Lidköpings kommun. Varmt välkommen!

ESTETISKA HUDVÅRDSKLINIKEN

Källaregatan 4A